четвер, 5 грудня 2013 р.

ІННОВАЦІЙНІ ФОРМИ ТА МЕТОДИ НАВЧАННЯ АВТОСПРАВІ В УМОВАХ СЕРЕДНЬОЇ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ШКОЛИ


На основі багаторічного педагогічного досвіду я хотів би розкрити особливості вивчення предмету автосправа учнями середніх шкіл, коледжів, ліцеїв, використовуючи сучасні методи навчання, зокрема використання на заняттях комп’ютерів, проектора, плакатів, деталей, вузлів та механізмів автомобіля, використання нестандартних форм проведення занять, а саме, проведення відео уроків, проведення занять у формі презентацій, дискусій, змагань, КВК, доповідей, застосування інтерактивних методик, впровадження на заняттях автосправи новітніх технологій навчання, врахування при цьому психологічних особливостей розвитку учнів. Показати, зокрема, методику використання  інформаційно-комунікаційних технологій, цифрових освітніх ресурсів, а також вміле поєднання комп’ютера, проектора, плакатів, деталей, моделей, вузлів автомобіля. Показати ефективність поєднання навчальних, екзаменаційних карток на паперових і електронних носіях при вивченні ПДР, а також високу ефективність від поєднання різноманітних форм навчання із застосуванням сучасних методик загальноукраїнського та міжнародного рівня.





Постановка проблеми. Важливі перетворення у соціальній, політичній, економічній та культурній сферах життєдіяльності суспільства ставлять нові вимоги перед сучасною системою освіти, яка має готувати активного, творчого, конкурентоздатного фахівця на ринку праці. Це своєю чергою зумовлює провадження нових форм і методів організації навчального процесу, пошук ефективних шляхів активізації пізнавальної діяльності суб’єктів навчання. Виняткове місце у системі педагогічного інструментарію належить розумному та ефективному поєднанні сучасних технічних засобів навчання (комп’ютерів) з плакатами, наочним обладнанням деталей, вузлів, механізмів автомобілів, поєднання паперових та електронних носіїв при вивченні ПДР. Виходячи з вище викладеного, метою  є аналіз можливостей активного використання інформаційно-комунікаційних технологій, цифрових освітніх ресурсів, комп’ютерних програмних засобів на заняттях автосправи та ефективного поєднання з іншими методиками навчання.
Окремим аспектам даної проблеми присвячені праці багатьох науковців: реформування, оновлення змісту освіти фахівця та змістовної підготовки вчителя автосправи – П.Р. Атутов, В.П. Безпалько, В.І. Гусев, П.Я. Дзюба, В.О. Поляков, П.І. Ставський, Д.О. Тхоржевський та ін., впровадження інтегрованих навчальних курсів – Г.А. Атанов, В.І. Боднар, У.Н. Нішаналієв, Г.Є.Левченко, В.М. Мадзігон, Д.О. Тхоржевський та ін.,  методичні аспекти вивчення автосправи, впровадження новітніх педагогічних технологій навчання – В.Г.Гетта, Р.С. Гуревич, А.І. Дьомін, В.Ф. Євграфов, М.І. Єрецький, О.М. Коберник та ін.
Проте проблема вивчення предмету „Автосправа” потребує подальшого дослідження як у змістовному, так і методичних аспектах. Актуальним є також впровадження ефективних педагогічних технологій у процес навчання, що сприяє кращому розкриттю змісту та засвоєнню учнями знань і вмінь.
Виклад основного матеріалу. Упровадження комп’ютерних технологій у навчально-пізнавальний процес не можливе без відповідного (спеціального) програмного забезпечення за умови раціонального використання, педагогічні програмні засоби (ППЗ) значно „розширюють можливості педагога щодо організації та проведення навчальних занять, активізації пізнавальної діяльності учнів, розвитку самостійності, ініціативності, творчості, формування умінь, навичок елементів  науково-дослідницької роботи учнів” [1, с. 23].
У зв’язку з багатовекторністю режимів роботи комп’ютера, існує чимало способів використання його можливостей для удосконалення різноманітних сторін навчального процесу. Одним з ефективних напрямів використання інформаційних технологій у навчальній діяльності є створення комп’ютерних навчальних матеріалів з автосправи та ефективне, розумне поєднання з іншими навчальними матеріалами, в т.ч. зі стандартними.
Використання різноманітних навчальних методик, сприяє легкому засвоєнню учнями навчальних програм. Учитель використовує різноманітні системи мотивації у вивченні автосправи (поєднання та застосування інтерактивних методик, ігрових форм, практичних занять та використання сучасних аудіо-відео засобів). Такий підхід сприяє глибокому засвоєнню навчальних програм та здобуттю знань. Окрім того, інтерактивні методики допомагають формувати в учнів позитивне ставлення до професії та автомобільної галузі в цілому, а також формують у них інтерес до вивчення даного профілю після завершення навчання у школі [3]. Зокрема, кожне заняття проходить у формі дискусій, презентацій із застосуванням сучасних технологій (комп’ютера, проектора, екрану тощо); я використовую інтерактивну програму з вивчення автосправи та електронний підручник з правил дорожнього руху, які допомагають краще засвоїти матеріал.
Упровадження новітніх технологій навчання у сфері автосправи (зокрема, використання ПК), сприяє заохоченню до вивчення автосправи, а також сприяє відновленню престижу предмета та підняття ступеня зацікавленості автосправою серед учнів.
Для цього на високому рівні слід володіти основами педагогіки, психології, дитячої та вікової фізіології. Під час навчання необхідно активно використовувати сучасні педагогічні методи, які враховують вікові та психологічні особливості учнів. Окрім того, важливе значення необхідно приділяти віковій фізіології, зокрема використовувати різноманітні підходи викладання до учнів 15 – 17 років, а також під час занять враховувати психологічні особливості розвитку учнів.
Підлітки 18 років і старше, а також дорослі краще дітей розуміють потребу у знаннях з автосправи під час навчання на курсах водіїв, але за браком часу не можуть системно їх відвідувати, а школярі-старшокласники вивчають автосправу впродовж двох років і це дає свій результат [2].
Учитель повинен володіти високим рівнем знань з теоретичних основ автосправи та сучасних досягнень науки у сфері автосправи. Викладення теорії автосправи здійснюється у надзвичайно доступній для засвоєння матеріалу формі. При вивченні навчальних дисциплін з профілю «Автосправа» активно використовуються новітні інформаційні технології. Подання навчального матеріалу супроводжується наочними засобами з використанням сучасних технологій, зокрема використовується прийом «стоп-кадр» та словесне пояснення після демонстрації фрагменту навчального матеріалу.
У процесі занять з автосправи активно використовується інформаційно-комунікаційні технології, цифрові освітні ресурси, оскільки звернення до нових інформаційних технологій та їх ефективне застосування сприяє особистісній орієнтації педагогічного процесу, підвищенню пізнавальної активності учнів та покращує ефективність управління навчальною діяльністю учнів. Комп’ютер в автосправі виступає передовсім як: джерело навчальної інформації; засіб ілюстрації та мультимедіа; засіб індивідуалізації та диференціації навчання; засіб моделювання і проектування; засіб збору, зберігання і обробки навчальної інформації [5].
Ефективне значення має розробка та проведення циклу уроків з будови автомобіля («Електрообладнання автомобіля» для 10 класів) та правил дорожнього руху («Дорожньо-транспортні пригоди та заходи запобігання їм» для 11 класів) у вигляді презентацій.
Залучення ПК у повсякденний навчальний процес передбачає, зокрема використання засобів мультимедіа, моделювання і проектування, а також електронних програм (тестування).
Необхідно ґрунтовно володіти сучасними знаннями й уміннями, новітніми освітніми технологіями та методиками навчання, що сприяє інтенсифікації, фундаменталізації, гуманізації освіти та комп’ютеризації навчання; інтеграції до міжнародної системи, зокрема бажано по можливості відвідувати уроки з автосправи, трудового навчання, фізики, хімії у країнах Європи чи інших континентах та містах, а також вивчати досвід викладання цих предметів, який активно використовувати на уроках автосправи.
Важливо володіти широким спектром стратегій навчання, постійно використовувати широкий спектр методів і стратегії навчання, зокрема використовувати активні методи (метод проектів, групова робота, аналіз і пояснення реальних ситуацій), активізація пізнавальної діяльності учнів, мотивація навчання, вироблення ефективних стратегій навчання і відповідних технологій, спрямованих на активну роботу з різними джерелами інформації, спонукати до самоконтролю і саморегуляції навчання. Окрім того,сприяти створенню організаційної структури, при якій в учнів є достатньо можливостей, щоб набувати досвід і навчатись, обмінюючись знаннями.
Важливе значення має продовження роботи у сфері залучення нових методів і стратегії навчання, вміння продукувати оригінальні інноваційні ідеї.
Застосування нестандартних форм проведення уроків. Використання різноманітних нестандартних форм проведення уроків: уроки-змагання (вікторини, аукціони, КВК – групи 10-11 класів), уроки громадського огляду знань (уроки-заліки, уроки-консультації, уроки взаємного навчання), уроки-диспути, уроки-презентації, уроки-конкурси, відео-уроки з вивчення «Правил дорожнього руху», «Будови та експлуатації автомобіля»; комп’ютерне тестування знань учнів.
Розробка комп’ютерних тестів : «Терміни та визначення. Права і обов’язки», «Узагальнений тест з правил та безпеки дорожнього руху», уроки та конкурс «Юні інспектори руху».
Розробка комп’ютерних тестів з автосправи. Активне впровадження форм і методів організації НВП, що забезпечують максимальну самостійність навчання учнів.
Активно необхідно впроваджувати нові форми і методи організації НВП: учні готують реферати, доповіді у вигляді презентацій з різних тем, захист практичних робіт. Створення умов для творчого розвитку, здатності до безперервного самовдосконалення, самоосвіти на основі використання особистісно-зорієнтованих методів навчання з широким залученням нових педагогічних технологій.
Елементи самостійної роботи також необхідно реалізовувати під час проведення практичного водіння на автомобілі (2 рази в тиждень).
Необхідно розробити методичне забезпечення, забезпечити кабінет сучасними технічними засобами навчання, оновити зміст навчання з врахуванням інтеграції до міжнародної системи, а також стрімких змін потреб ринку праці; створити нові навчальні плани і програми з орієнтацією на нові технології навчання.
При оновленні програми навчання врахувати інтеграцію до міжнародної системи.
Важливе значення має використання диференційованого та індивідуального підходу до учнів.
Диференційований підхід до учнів слід здійснювати через індивідуальну роботу, що дає можливість кожному учню показати свої здібності та проявити свій талант.
Володіння сучасними освітніми технологіями, методичними прийомами, педагогічними засобами, різними формами позаурочної роботи. Використання:
·       технології пояснювально-ілюстративного навчання, у основі яких лежить інформування, просвіта учнів та організація їхніх репродуктивних дій для вироблення знань, умінь і навичок;
·       технології особистісно-зорієнтованого навчання, що створює умови для розвитку індивідуальних особливостей учнів;
·       технології розвивального навчання;
·       інформаційні технології.
Використання методів компетентного та особистісно зорієнтованого підходів, що визначається на основі провідних цілей загальної освіти, основних видів діяльності учня, які дозволяють йому оволодівати соціальним досвідом, формувати навички життя та практичної діяльності в суспільстві.
На уроках автосправи учні повинні активно оперувати власними знаннями, інформацією, активно діяти, швидко приймати рішення. Натомість учитель повинен володіти технологіями творчої педагогічної діяльності з урахуванням особливостей навчального матеріалу, здібностей учнів тощо.
При вивченні певних тем з будови автомобіля використовувати розумне поєднання відеоматеріалу, деталей та вузлів автомобіля, а також плакатів, особливо це стосується будови автомобіля. При вивченні ПДР та безпеки руху іде поєднання відеоматеріалів, планшетів з моделями автомобілів і плакатів.
Необхідно впроваджувати передовий педагогічний досвід на уроках автосправи, вивчати закордонний досвід підготовки водіїв, в мережі Інтернету, наукових видань, а також кращий досвід України.
Слід формувати в учнів навички самостійно здобувати знання, застосовувати їх на практиці (учні самостійно готують реферати, презентації, створюють проекти за темами навчального матеріалу).
Отже, виходячи з вище сказаного, учитель повинен вміти лаконічно, образно, виразно подати матеріал, аргументувати свою позицію з даного матеріалу,повинен володіти ораторським мистецтвом подачі матеріалу,знати основні нормативно-правові акти в галузі освіти, створити електронну папку з основними нормативно-правовими актами про освіту, вміти встановлювати контакти з учнями, їх батьками та колегами по роботі, додержуватись педагогічної етики, моралі, бути тактовним, толерантним з учнями, колегами та працівниками школи, користуватись авторитетом серед учнів, колег, батьків.
Висновок. Використання комп’ютерної техніки та відповідного програмного забезпечення з автосправи, розумне та ефективне поєднання різноманітних навчальних методик дає змогу вчителеві ефективно організовувати навчально-пізнавальний процес з автосправи. Як свідчить досвід та практика, саме при розумному, раціональному та ефективному поєднанні новітніх інформаційно-комунікаційних  технологій, цифрових освітніх ресурсів з різноманітними навчальними методиками сприяє особистністній орієнтації педагогічного процесу, підвищенню пізнавальної активності учнів, покращує ефективність управління навчальною діяльністю учнів, легкому засвоєнні учнями навчальних програм. Учні активно включаються в навчальну діяльність, зростає їх інтерес до вивчення автосправи, вони самостійно готують презентації, доповіді з певних тем і виступають з ними, тобто приймають активну участь у вивченні нового матеріалу.

Немає коментарів:

Дописати коментар